Kapal Selam : Bab 2

Aku meraba-raba ke dalam saku seluar jeans yang sering aku pakai. Hampir dua minggu juga aku sarungkan seluar jeans yang sama selepas aku dapat tahu satu info seeloknya kain jeans perlu dibasuh dua minggu sekali untuk mengekalkan jangka hayatnya ketika menonton rancangan "Wanita Hari Ini" tempoh hari. Tangan masih meraba ke dalam saku mencari segugus kunci, namun apa yang dicapai hanya balutan gula-gula Hershey's.

"Abang Roy! Abang tercicir kunci masa pakai seluar tadi la..." tegur Azril, adik aku sambil menghulur segugus kunci dengan tangan kanannya. Tangan kirinya pula membimbit beg sekolah.

"Macam mana boleh tau kunci ni tercicir masa abang pakai seluar tadi? Sekodeng ye?!" soal aku dengan niat mengusik.

"Dah abang pakai kat ruang tamu. Semua orang boleh nampak!" jawab Azril.

"Yer lah. Mana anak gadis bongsu kesayangan abah ni? Tak siap lagi ker?" 

"Ina tu pakai tudung jer dah setengah jam!" keluh Azril dengan keras.

"Orang dah siap lama dah!" sahut Ina dengan tiba-tiba dari dalam kereta.

Aku dan Azril agak terperanjat. Kami kehairanan sejak bila Ina dah berada di dalam kereta sedangkan aku tak punya kunci untuk membuka pintu kereta tadi.

"Eh, masa bila Ina masuk dalam kereta ni?" soal aku kepada Ina.

"Pintu kereta ni tak berkunci lah. Mesti abang Roy lupa nak kunci dari semalam kan?! Mujur kereta ni buruk, tak ada sapa yang nak curi!" jelas Ina.

"Memang buruk!" sampuk Azril.

"Eleh, kerete buruk ni jugaklah yang hantar korang yang banyak lemak malas kayuh basikal ni pergi sekolah hari-hari." perli aku sekaligus menepis tohmahan kedua-dua adik aku tadi.

Enjin kereta Nissan Sunny kepunyaan abah aku dihidupkan lantas mengaum garang menyerlahkan sifat buruk dari segi hayatnya. Masih mampu bergerak menyusuri jalan kampung yang tak lekang dari kek-kek organik hasil buntut lembu-lembu milik tuan yang tak bertanggungjawab melepaskan haiwan ternakan merayau merata-rata. Keadaan ini memaksa aku giat memutar setereng mengikut arah dan melawan arah jam berkali-kali. Geram juga aku dibuatnya.

"Cis! Aku elak-elak pun terkena lenyek jugak taik lembu ni!" aku melepas geram.

"Padan muka!" ajuk Azril dan Ina serentak diiringi dengan tawa.

"Tengok! Budak-budak lain pun pandai kayuh basikal pergi sekolah! Tak banyak lemak!" keluh aku secara keras terhadap kedua-dua adik aku dengan niat melepas geram akibat mengelak kek-kek organik di atas jalan tadi.

Azril dan Ina sekadar membisu tanpa sepatah kata. Barangkali mengerti kebosanan abangnya mengelak tahi-tahi lembu setiap hari.

10 ulasan:

aziekz berkata...

oh..abg yang baik...good

hanaahmad berkata...

adik2 nak bermanja. untung ada adik dari takde, nanti sunyi. hehe

ORLANDO AHMAD berkata...

ape jadah pakai seluar kat ruang tamu hahaha

monologtinism berkata...

bunyi memang macam terpaksa dan menyusahkan

tapi sebenarnya sayang dan rasa senang kan.

ya ke.

xshahidx berkata...

aku ingat baca novel lucah td!

Nveil berkata...

aku rasa header ni lebih kurang dengan "bercakap dengan jane" (?)

ke orang yang sama?

EZAN IDMA berkata...

Abg yg baik. Tuka kat ruang tamu je

EZAN IDMA berkata...

bile nk update

Tanpa Nama berkata...

mana hilang Is Planet Gorgon yang dulu?

Pisey berkata...

Mana kau?